بازدید: 467
کد: News-IN-001
زمان انتشار: شنبه 31 تیر 1391 11:43:49

تکامل نمایشگرهای OLED و مقایسه پیشرفت آن در تلفن های سامسونگ

تکامل نمایشگرهای OLED و مقایسه پیشرفت آن در تلفن های سامسونگ

نمایشگر OLED فناوری دوست داشتنی است که با آن کیفیت بالا و رنگ های فوق العاده، تجربه جدیدی از لذت بصری را در اختیار ما قرار داده است. اما جالب است بدانید که این فناوری در طی چند سال گذشته با سرعت خیره کننده ای پیشرفت کرده و این نکته ای است که از دید بسیاری از کاربران عادی پنهان مانده است.

شاید هم دلیل اش این است که ما پیشرفت پردازشگرها را با افزایش هسته ها و سرعت آنها به خوبی درک می کنیم. اما این موضوع در مورد فناوری نمایشگرها آنقدرها هم محسوس نیست. دکتر ریموند یک محقق است که با یک مقایسه جالب به خوبی نشان می دهد که این فناوری چقدر پیشرفت کرده است.

هر چند که بخش عمده ای از این تحقیق شامل اطلاعات تخصصی فنی میشود اما در این بین می توان اطلاعات برجسته جالبی را پیدا کرد. او برای بررسی اش نمایشگر سه تلفن مشهور شرکت سامسونگ را با هم مقایسه کرده است. گلکسی اس 1 که در سال ۲۰۱۰ با نمایشگر OLED وارد بازار شد. و سپس گلکسی اس 2 که سال ۲۰۱۱ ارایه شد و در نهایت گلکسی اس 3 که تازه به بازار قدم گذاشته و محصول ۲۰۱۲ به حساب می آید.


Gamut_7_narenji.jpg

نتیجه بررسی نشان میدهد که سامسونگ در طی دو سال گذشته پیشرفت بزرگی در این فناوری داشته است. گلکسی اول نمایشگری با محیط ۷.۱ اینچ مربع دارد و رزولوشن آن ۸۰۰ در ۴۸۰ پیکسل است. در حالی که مصرف انرژی آن ۲.۴ وات است. حالا اگر به سراغ نمایشگر گلکسی S 3 بروید، متوجه می شوید که ۳۸ درصد بزرگ تر است اما مصرف انرژی آن تنها ۱.۳ وات است. در واقع تنها طی دو سال میزان مصرف انرژی این نمایشگر ۹۲ درصد کمتر شده است.

این نمایشگر از جهات مختلفی نسبت به نسل های قبل پیشرفت کرده است اما همچنان خالی از اشکال نیست و برخی از مهمترین عیب های نسل های قبل را هم به همراه دارد. برای مثال اگر از رنگ های بسیار سیر خوشتان نمی آید این نمایشگر همچنان رنگ ها را بسیار پُر و سیر نشان می دهد. به خصوص هنگام نمایش رنگ سبز. رنگ ها نیز همچنان بیش از حد گرم هستند و رنگ سفید نیز هنوز خالص نیست و کمی آبی به همراه دارد. میزان گامای نمایشگر نیز بالاتر از استاندارد است اما نسبت به گلکسی اول بهبود داشته است.

در یک مورد هم نمایشگر نسل سوم نسبت به مدل های قبلی بدتر عمل می کند و آن میزان رفلکس تصاویر محیط بیرون است. یعنی وقتی نور به نمایشگر می خورد چگونه و در چه زاویه ای آن را منعکس می کند. این میزان برای نسل سوم ۷.۱ درصد است در حالی که برای نسل اول و دوم ۴.۱ و ۴.۷ درصد بوده است. در نتیجه کاربر نور نمایشگر را بیشتر می کند تا انعکاس محیط را کمتر در آن مشاهد کند.


amoled8.png

در پایان بد نیست این نکته را هم بدانید که در فناوری OLED از نور پس زمینه برای روشن کردن نمایشگر استفاده نمی شود و هر پیکسل به صورت مجزا نور خودش را تولید می کند. بنابراین اگر می خواهید در مصرف باطری صرفه جویی کنید می توانید یک پس زمینه سیاه رنگ برای تلفن یا تبلت تان انتخاب کنید. برخی بررسی ها نشان می دهد که این کار سبب می شود باطری شما نسبت به قبل حدود ۱۸ درصد بیشتر کار کند.


{{FOOTER}}